Selasa, Disember 08, 2009

Seni mengkritik





Kritikan.

Hmm~

Tidak tahu hendak tulis mukaddimah yang bagaimana sebenarnya.


Tadi saya menjumpai satu artikel menarik daripada blog tips bisnes Puan Ainon, pengasas PTS publications sdn. bhd. klik sini untuk mengetahui biodata beliau.


Tajuk asal artikel ini adalah 'menegur pekerja'


***


Banyak peniaga mempunyai niat yang betul apabila mereka menegur dan mengkritik pekerjanya, tetapi akibatnya mereka merosakkan hubungan baik dan dibenci.



Mereka percaya aktiviti menegur orang lain adalah aktiviti yang baik kerana ia mempunyai banyak manfaatnya. Menurut mereka, fungsi utama teguran dan kritikan ialah membantu orang yang ditergus supaya dapat memperbaiki dirinya. Mereka percaya kritikan yang bermanfaat ialah kritikan yang membina, iaitu kritikan yang bertujuan membawa kebaikan.



Oleh itu, banyak orang yakin salah satu cara yang berkesan bagi membantu orang lain adalah dengan cara menegur kesilapan-kesilapan dan kelemahan-kelemahan mereka. Dengan demikian, mereka yang ditegur dapat mengambil tindakan bagi membetulkan kesilapannya dan memperbaiki kelemahannya. Dengan itu mereka akan menjadi seorang yang lebih baik pada masa hadapan, dalam erti kata tingklah laku dan prestasi mereka akan bertambah baik.



Kebanyakan pakar percaya aktiviti kritikan yang membina banyak faedahnya. Namun ada pakar-pakar yang percaya, tidak ada kritikan yang membina dan bahawa pada dasarnya semua kritikan bersifat 'merosakkan' kerana semua jenis teguran dan kritikan adalah sejenis maklum balas negatif. Aktiviti mengkritik adalah salah satu jenis aktiviti memberi maklum balas negatif kepada orang yang dikritik.



Maklum balas yang disampaikan dengan cara menegur dan mengkritik boleh disampaikan dengan lebih berkesan lagi lagi tanpa menggunakan cara kritikan. Kita dapat membantu rakan sejawat dan orang bawahan menaikkan prestasi tanpa menegur dan mengkritik mereka kerana kritikan tidak sentiasa mendorong orang yang dikritik menjadi lebih baik.




Sebenarnya kebanyakan orang tidak memiliki kemahiran menerima kritikan dengan cara-cara yang terbuka. Apabila dikritik, mereka menjadi defensif. Mereka membela dan mempertahankan apa yang mereka lakukan. Mereka menolak kritikan itu.



Salah satu faktor yang menyebabkan orang yang ditegur itu menolak teguran dan kritikan adalah cara bagaimana kritikan itu kita ucapkan.



Kebanyakan orang tidak memiliki kemahiran menyampaikan teguran dan kritikan dengan cara-cara yang betul. Kerap kali, apabila kita menegur dan mengkritik, kita tidak membezakan antara “orang” dengan “isu.”




Biasa sahaja berlaku di mana kita menujukan kritikan mereka kepada 'orang'-nya, bukan 'isu'-nya.Kita mengkritik peribadi orang itu, bukan tingkah-lakunya ataupun perbuatannya. Inilah yang menyebabkan kritikan jarang menghasilkan pembaikan.



Kebanyakan orang juga tidak tahu membezakan yang mana satu 'kritikan' dan yang mana satu 'tuduhan'.




Ayat-ayat seperti di bawah kerap kali diucapkan sebagai kritikan, padahal ia adalah tuduhan. Sebagai contoh, ayat yang berbunyi, "Awak perlulah lebih bertanggungjawab." bukanlah teguran, tetapi tuduhan.




Tidak semua kritikan yang disebut 'membina' benar-benar membina. Kebanyakan kritikan sebenarnya hanya mematahkan semangat dan menjatuhkan maruah orang yang dikritik.




Apabila seseorang itu selalu ditegur, lama-lama dia berasa takut ditegur. Akibatnya, dia belajar mengelak daripada ditegur dengan tidak melakukan apa-apa, kerana apabila dia tidak melakukan apa-apa maka dia tidak akan membuat sebarang kesilapan. Tanpa kesilapan, maka tidaklah dia dikritik. Jadi di cuma membuat akan sesuatu kalau disuruh sahaja, dan tidak lebih daripada itu. Jadi dia sentiasa menunggu suruhan dan arahan, seperti pahat dengan pemukul. Dia tidak berani mengambil sebarang daya usaha berfikir sendiri apa yang sepatutnya dilakukan, kerana dia takut silap, nanti dia kena kritik lagi.






Kritikan boleh membunuh semangat sukarela, daya usaha, inisiatif dan kreativiti. Apabila seseorang itu berani mengambil inisiatif, mencuba cara-cara baru, besar kemungkinan apa yang dibuat tidak serupa dengan cara-cara yang dikehendaki oleh ketuanya. Sekiranya dia ditegur dan dikritik, lain kali dia bukan memperbaiki kerjanya, sebaliknya semangatnya jatuh lalu dia langsung tidak mahu mencuba lagi. Dia akan ikut sahaja cara yang dimahukan oleh ketuanya, oleh itu dia tidak menggunakan daya kreativitinya.



Disebabkan teguran dan kritikan banyak membawa kesan negatif, pakar-pakar psikologi membuat garis panduan cara-cara mengkritik yang betul.



Pertama, jangan gunakan kritikan melainkan dengan tujuan membantu. Sebagai contoh, jangan mengkritik sebab hendak melepaskan geram.




Kalau terpaksa mengkritik juga, jangan sekali-kali berlebih-lebihan apabila menyampaikan kritikan. Jangan meleteri, jangan marah-marah.




Kedua, seboleh-bolehnya, gantikan kritikan dengan penilaian jujur. Perbezaan antara kritikan dengan penilaian jujur adalah, kritikan hanya memberi maklum balas negatif sahaja. Sebaliknya, penilaian jujur memberi kedua-dua maklum balas, iaitu yang positif dan yang negatif.


Ketiga, jangan sekali-kali mengkritik peribadi orang itu kerana perbuatan itu amat menjatuhkan maruah. Nilailah dengan jujur perbuatannya ataupun tingkah lakunya sahaja.




Keempat, jangan ucapkan kritikan dalam bahasa negatif. Gunakan bahasa positif. Jangan berkata begini, "Awak suka datang lambat." sebaliknya katakan, “Lain kali datang cepat.”




Kelima, jangan gunakan bahasa 'awak.' Gantikan dengan bahasa 'saya'. Jangan berkata, "Awak silap." sebaliknya katakan, "Saya tidak setuju dengan cara awak."



Keenam, jangan mengkritik secara terlalu am, tepapi katakan dengan tepat apa yang di maksudkan. Jangan berkata, "Awak pemalas." Perkataan ‘pemalas’ tidak memberitahu dengan tepat malas apa. Katakan begini, "Tolong bersihkan semua meja.



Ketujuh, jangan mengarah-arah dan menyeru-nyeru supaya orang itu berubah. Jangan berkata, "Awak mesti ingat awak lebih tua, sepatutnya awak menjadi contoh kepada pekerja yang lebih muda."




Kelapan, jangan fikir orang-orang lain tahu apa yang ada dalam hati dan fikiran orang lain. Jangan berkata, "Kenapa awak tak fikir dulu habis-habis sebelum melakukan perbuatan itu?" -- dari mana kita tahu orang itu tidak berfikir habis-habis?




Niat yang betul tidak menjamin hasil yang betul. Banyak orang mempunyai niat yang betul apabila mereka menegur dan mengkritik, tetapi akibatnya mereka menyebabkan orang yang dikritik tidak seronok mendapat ketua seperti mereka. Niat yang betul disertai dengan teknik yang betul, barulah hasilnya menjadi betul.

1 ulasan:

aras nura berkata...

percayalah..selalunya, yang sukar memberi dan menerima kritikan secara baik ialah golongan perempuan..kami emosianal lazimnya~~

Related Posts with Thumbnails